Saturday, March 24, 2012

CinTa Dari KaCaMata Islam~ Ustaz Ismail,UTM 2008

Ape yg ana coretkan disini semuanye adalah buah pemikiran ustaz ismail yg telah memberi ceramah di UTM pada tahun yg ana x brape pasti dan inilah tajuknye. Ana ade dgr byk kali ceramah yg sme sbb ia sgt best...

Apabila kite mula ingin mgupas topic yg teramat hangat di pasaran..di shopping mall.. dan cafe2 kampus ni…semua orang akn mule membeliakkn bijik matanye kearah tulisan2 Comic Sans MS dlm blog xsberapa ni dgn tahap gaban. Bagi yg blom solat tu ana nasihatkn pergilah solat dlu..yg blom mkn..jgn mkn smbil mmbace takut buncit perott tu..sebab isu kali ni agak byk yg nak kite kupas sedalam2nye.insyaAllah



Ilmu percintaan ni amat luas dan hanya org yg pernah melaluinye saja tahu dan faham akan soal ini. Ssungguhnye cinta ini satu anugerah ilahi. Ia bkn perkara yg jijik atau kotor..bkn naluri insan atau trkeluar dr batasan agama. Pernah satu ketika dizaman rasullullah s.a.w..ade seorg sahabt ini mmberitahu kpda seorg sahabt lain..

”daku dapati bahawa anakmu itu telah jatuh cinta pada seorg wanita …”

maka jawab sahabat ini tadi..

”aku bersyukur kerana anakku telah diletakkn didalam fitrah yg betul, sbb lelaki memang akan jatuh cinta pada wanita”..

Jatuh cinta x salah tetapi cara mnguruskannye yg perlu kite ambik prhatian.  Harini kite kene faham, bagaimana kite nak uruskan hal cinta dalam kehidupan..mula2 suke..alahai..sopannye si siswi tu..alahai segaknye si siswa tu..kemudian timbul pula rase cinta…bila timbul itu adalah prkara normal…cume kite sbgai seorg muslim n muslimah..kite kne twu cne nk organisekn bende tu dalam hati kite…

Surah Az Zariyat 51:49
“Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat akan kebesaran Allah”.

Allah menciptakan setiap sesuatu itu secara berpasang pasangan. Malam dan siang..miskin dan kaya..senang dan susah..maka adam juga pasangannya hawa..lelaki pasangannya perempuan.

Bende ni kite kene faham..Klu kite x fhm cne kite nk uruskan naluri suke ni…
Cube kite lihat dari peringkat awal, kanak2 tiada nafsu di peringkat awal.…ade hadis yg mengatakn..

didiklah anakmu solat ketika umur 7 tahun.

Dalam psikologi islam ditekankan setiap didikan seperti social, tatacara dan sikap mule umur 7 tahun. Contohnye ajar anak jgn pakai seluar pendek mula pakai tudug. Tapi jika mereka xnak, jgn dimarah. Sebaliknye teruskan nasihat hingga usianye 10tahun..

Dan hendaklah kamu pukul ankmu ketika usianye 10 tahun.

Mase umur tu perlu anak itu tahu bagaimana solat, pergaulan dan sbginye.
Pakar psikologi menekankan bahawa sakirenye 200x kite kluarkan kata pada anak maka anak kite akan dpt terime didikan itu. Bila anak msuk 7 thun, dia mula rse sesuatu yg berbeza, contoh, rase ingintahu lebih lanjut soal laki dan wanita akan timbul bila tonton cerita2 antara laki dan prmpuan dsbginye… proses pengurusan itu lah yg perlu kite faham.

Dari saidina ali r.a,
Yang aku khuatiri dari kamu semua adalah 2 perkara, iaitu panjang angan2 dan mengikut hawa nafsu. Panjang angan2 itu akan melupakan akhirat, sedangkan mengikuti hawa nafsu itu akan menghalang dari kebenaran.

Contoh..

aku lepas grade ni nak ade isteri lawo..nak keje besor..ade rumah besor bak istana.Target after 5years dah jadi penguros dgn gaji besor….huuu..

Tak salah kalu khayalan itu adalah satu objektif untuk kite imarahkan alam ini dgn angan yg betul. Ade sesetengah yg kate khayalan ni kdg2 jadi nyata. Mksud khayalan dr hadis diatas adalah kite berangan2 tanpa melihat kemampuan atau prosedur yg betul. Urusan dunia ini sbnrnye sgt simple. Nk terbangkan org ke marikh, nk cipta senjata canggih itu simple. Sebab itu, musyawarahlah. Tapi yg sukarnye adalah ilmu2 tauhid, sbb ia telah di samar2kan oleh syaitan. Sbb brlaku nye bgini adalah kerana tingginya angan2..

Aku nak bulan madu, mggu satu europe..minggu kdua jepun..ketiga china.

Angan2 seperti iniklah yg akn mmbwa kpd pembaziran dan tiada faedah..
Org yg panjang angan2 akan lupekan akhirat. Dia lupe yg usia mude ini akan di hisap, waktu kite dihisap. Hati kite akan di hisap, pemikiran, percakapan, pendengaran.
Sebab itu nabi s.a.w kata, setelah isyak tu kalu tiade ape2 keje lagi, tido la. Jgn plak makan kat kafe smpi kafe tutop, kul 12 smpai satu..duk mrepek dgn keropok kerepek..
Jgn biar waktu kite brlalu dgn sesuatu yg tidak faedah. Orang yg brkhayal ni azan panggil pn takkan dgr..dr satu waktu ke satu waktu dan seterusnye…bile dia lupe akhirat hidup takde perancangan.

Lagi satu, orang yg ikot hawa nafsu akan mghalang dirinya dari kebenaran. Segala kebenaran dia tak nmpk, yg nmpk hnya kemaksiatan dan kemungkaran. Sebab itu org yg layan nafsu ni akan terus menagih dr org yg melayannye. Jadi jgn tunduk pda nafsu. Contoh skali tonton vcd lucah dia akn dihambat dan terus ditagih oleh hawa nafsu buat kali yg kedua ketiga dan sterusnye... skali dia sntuh tgn prmpuan yg dinisbahkan nabi s.a.w iaitu lebih teruk dari mnyentuh kulit babi, nafsu akn meruntun jiwanya untuk buat yang keduanya..mula dari sentuhlah jemarinye…then sentuhlah lengannya ..kemudian bahunye..dan strusnye. Nauzubillah.

Nafsu akan terus desak dan setan akn trus mggoda anda. Sebab itu jgn sesekali kite mengikut hawa nafsu kite. Sebab bile kite dah trtagih dgn hawa nfsu, mata hati kite akn tertutup dgn kbenaran dan mngagungkan kemaksiatan..

Kau x faham punye…naluri kami ni lain…kau dah tua..anak dah lapan..kau x faham fananye cinta kami..

Ibu zaman tua..ibu x lalui zaman kami…zaman sms…dulu zaman toreh getah..kini zaman duit ujong jari..ibu x fhm klu org cite pn…

Itulah jadinya bila diri kita dihambat nafsu, hati kite tertutup dek kerana kemaksiatan yg kita lakukan.

Ade seorang ulamak terkemuka yg pakar dlm bdg cinta,…katanye keterpikatan kpda seorg wanita, ianya bagai ketagihan candu..ketagihan dadah..bagai majnun laila..

telah ku lihat pintu2 kota baghdad semuanye tergambar wajah2 laila.

 Smpi stu hari bila majnun masuk ke dalam msjid ketika org sedang solat, dia lalu dihadapan orang tersebut, lalu orang itu menghalang,namun majnun langgar juga..katanya..

Laila…laila…

Itulah Majnun yang sedang fana…
Setelah usai solat org tersebut pun tegur majnun..

Hai majnun..kau tidak nampakkah bahawa aku sedang solat..mengapa engkau melintasiku?

astaghfirullah…aku x sangka,cintaku kpd laila lebih khusyuk dari solatmu kpda Tuhan…

lihat..itulah org yg amat fana dgn prcintaan.. demi Allah sesungguhnye cinta itu amat agung untuk dapat dlihat. Kerna itulah cinta x dapat dilihat.
Sebab itu orang bercinta ini ibarat orang yang sedang muntah, klu kite nk nasihat dia sme la mcm kite nk bagi dia durian mse dia tgh muntah. Dia xkn layan kite..
contoh mcm ketika  dia sedang  brSMS. Kalu kite tegur dia waktu tu dia xkn dgr punye..dia mungkin akn layan kite ye2..urm2....tapi sebentar lagi mesti dia akan keluar ke tasik atau..belakang bngunan untuk smbung mesej balik.
So,nak nasihat dia kite kene cari mse bila dia tengah reda, lepas dia dah kumur dan dah selese dari muntahnye.. baru kite boleh bagi dia durian…iaitu mse dia  tak fikirkan kekasih dia.

Cinta itu ibarat api yg bersemayam di dalam batu. Jika dinodai ia akan membakar..jika hendak ditinggalkan ia akan dibayangi…

Oleh lukman nul hakim,
Nafsu itu ibarat api di dalam batu ..

Bila ia digeselkan..ia akn membakar ranting2 kayu di sekelilingkan lalu akhirnya membakar seluruh tubuh orang yang berjiwa nafsu tersebut.
cinta adalah salah satu prkara bila ia datang dalam diri seseorang ia perlu dikongsi dengan orang yang amanah. Kerana orang yang amanah sahaja yang boleh dipercayai untuk menjaga rahsia kita sebaiknya dan boleh member pertolongan kepada kita. Jika kita nyatakan cinta dan rase hati kita pada orang yang tidak amanah, kemungkinan di hati orang tersebut akan timbul kata2 seperti ini…

Orang tu kopiah, solat penuh tapi tak sangka jatuh cinta.
Jatuh cinta sememangnya tidak salah tetapi kita perlu jaga diri kita dari disalah erti oleh sesetengah pihak, maka hendaklah kita memberitahu dan berbincang pada orang yang amanah supaya dapat dia bantu kita selesaikan masalah tadi.

bersambung~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...