Thursday, July 26, 2012

Saat dahimu ku kucup.........

karya shazli sufi (26/7/2012)

            Bercinta..aah soal cinta ini soal remeh,di usia aku yang baru menjangkau 20 an nie tidak seharusnya aku ambil pusing dalam hal-hal begini.cetus hati jimmy yang merupakan salah seorang penuntut di sebuah universiti.
            Jam di dinding menunjukkan pukul 1.30 pagi.tetapi entah mengapa mata dan hati jimmy terasa sukar untuk dilelapkan,tidak seperti hari-hari biasa.letak saja kepala diatas bantal maka hati dan mata terus layu seperti angin ditiup bayu.
            Malam ini perkara sebaliknya berlaku. sukar sungguh jimmy ingin lelapkan mata.pelbagai perkara difikirkan, baik soal pelajaran sehingga soal percintaan.persoalan itu seakan-akan anak kecil yang berkeliaran di sisi jimmy,memimpin jimmy untuk memikirkan kejadian pagi tadi sewaktu di kelas pengajian ustaz yusof.
            Qistina merupakan salah seorang muslimat yang sama-sama aktif dan istiqomah menadah kitab-kitab karangan ulama dengan ustaz yusof.teringat jimmy sewaktu dia mula-mula terlibat dengan kumpulan halaqah yang dipimpin ustaz yusof.banyak perkara dan perubahan positif berlaku pada dirinya.dan yang lebih manis lagi penglibatan dia di dalam halaqah tersebut telah menemukan dia dengan qistina.
            Bila berbicara mengenai perihal qistina.amat sukar sekali mendengar perkara-perkara buruk mengenainya. Baik akhlaknya,lemah lembut,kuat beragama, tinggi nilai prinsip hidup dan ditambahkan dengan wajah putih kemerah-merahan menjadikan qistina seorang muslimat idaman setiap muslimin sebagai calon teman hidup.
            Kejadian pagi tadi sedikit sebanyak menganggu ketenteraman hati jimmy. Dalam diam dia sebenarnya terpaut hati dengan qistina,tetapi perasaan itu tidak diendahkn sangat kerana tumpuannya pada gerakkerja dakwah dan pelajaran dilihat perlu diutamakan dulu.
            Yang merungsingkan hati jimmy bila mana dia mendapat kabar bahawa qistina bakal dilamar oleh sahabat baiknya sendiri,khairuddin. Teringat kisah perkenalan dengan khairuddin sewaktu sama-sama mendaftarkan diri di universiti dulu. Wajah tenang dan tinggi lampai menjadikan khairuddin seorang yang sangat disenangi dan sedikit sebanyak menjadi perhatian pelajar siswi di kelasnya.keterlibatan khairuddin dalam halaqah juga menjadikan hubungan jimmy dan khairuddin sangat akrab.
            Tetapi bila berkait dengan soal hati, jimmy menjadi buntu dan kusut.bunga yang selama ini menjadi impiannya bakal dipetik oleh sahabat baiknya sendiri.ingin dihalang tangan yang memetik, tangan itu banyak berjasa kepadanya.fikirannya kusut,wajah qistina tiba-tiba terbit dibenak fikirannya.
            Bingkas jimmy beristighfar panjang,lalu ditinggalkan tempat tidurnya menuju ke surau berhapiran bilik asrama kediamannya.jimmy mengambil wudu’ untuk membolehkan dia menunaikan solat dengan harapan fikiran dan hatinya kembali tenang. Kesunyian suahsana surau ditambahkan dengan cahaya lampu yang malap membantujimmy untuk menyembah sujud kepada Yang Maha Esa.
            Seusai solat,jimmy mencapai senaskah al-quran lalu dibacakan dengan teliti sehingga sampai pada ayat ke 26 surah an nur yang bermaksud “(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.”
            Tiba-tiba peristiwa 3 tahun lepas kembali menerjah benak fikiranya.kisah percintaan bersulamkan hawa nafsu antara dirinya dengan linda,bekas kekasihnya yang dikenali semasa menuntut di matikulasi. Percintaan yang penuh noda dan dosa itu kembali menghimpit jiwa jimmy. Jimmy awalnya merupakan seorang pemuda yang liar,tidak menitikberatkan soal agama.tetapi hidupnya berubah bila terlibat dengan halaqah yang banyak mengajarnya erti keindahan hidup beragama.jimmy bersyukur atas hidayah yang dikurniakan Allah swt kepada dirinya.sehingga dia tekat meninggalkan linda yang tidak senang dengan perubahan positif yang berlaku kepada dirinya.
            Jimmy hari ini adalah jimmy yang sayangkan agamanya,bukan seperti jimmy yang dulu,jimmy yang hidup tiada matlamat,bergelumang dengan maksiat,solat entah kemana,halal haram tidak dipedulkan.jimmy yang ada pada hari ini merupakan jimmy yang ingin menjadi hamba ALLAH swt yang taat dengan segala perintah ALLAH swt dan menjauhi laranganNya.bisik hati kecil jimmy.
            Tanpa disedari titisan air mata kekesalan dan kesyukuran mengalir membasahi pipi.jimmy terus mengangkat tangan dan berdoa supaya diampunkan segala dosa-dosanya yang lalu dan lantas sujud tanda kehambaannya pada ALLAH swt.
            Selesai munajat kepada Yang Maha Esa.jimmy merasa tenang,segala kekusutan seakan-akan hilang,lenyap begtu sahaja.benarlah dengan mengingati Allah swt itu hati menjadi tenang.jimmy merebahkan dirinya di satu sudut surau untuk melelapkan mata.terasa tenang berada di taman-taman syurga.jimmy memejamkan mata sambil berzikir sehingga terlena.
            Keesokkan harinya dilalui jimmy dengan penuh bersemangat.dipenuhi aktiviti hariannya dengan menghadiri kelas-kelas pengajian di surau dan masjid untuk mempersiapkan dirinya sebagai pendakwah.teringat kuliah yang disampaikan oleh ustaz yusof dalam halaqah.ustaz mengatakan barangsiapa menginginkan kebahagiaan di dunia dia mestilah berilmu dan barangsiapa yang menginginkan kebahagiaan di akhiran dia juga mesti berilmu.
            Tiba-tiba talifone jimmy berbunyi menunjukkan di skrin talifone nombor 012-9391***.nombor tiada dalam simpanan jimmy.
Assalamualaikum,
Waalaikumusalam,
Maaf menganggu ini jimmy yang becakap?
Ya, ini jimmy bercakap,siapa nie?
Nie ana qistina.
Terkesima seketika jimmy menyambut suara lembut yang rupanya milik qistina.
Emm,yea qistina ada apa yea?
Begini jimmy,emm..
Yea kenapa?
Khairuddin minta ana sampaikan sesuatu kepada enta.dia kata barang nie khas buat enta dan dia minta ana sampaikan pada enta hari nie. Jadi ana sekarang di madrasah al-taqwa,boleh enta datang sini pada jam 4.00 petang untuk ambil baranga nie?
Insya’allah ana lapang selepas jam 3.30 petang.ana akan ke madrasah nanti.syukran atas bantuan ya ukhti. Assalamualaikum
            Waalaikumussalam.
Pelbagai persoalan timbul dibenak fikiran jimmy.wajah khairuddin menjelma di fikiran.kebelakangan ini khairuddin dirasakan jimmy tidak semesra dahulu,dia banyak menyendiri.kurang bercakap,dan sering saja pulang kekampung. Ahh mungkin dia sibuk menguruskan walimahnya dan mungkin barang yang ingin disampaikan itu merupakan kad undangan perkahwinan antara dia dan qistina.
Tetapi mengapa tidak dia sendiri yang memberikan kad undangan itu kepadaku?.adakah dia mengatahui aku juga mempunyai hati dengan calon isterinya?.bisik jimmy keseorangan.sebenarnya sudah seminggu lebih jimmy dan khairuddin tidak bertemu.di pengajian halaqah ustaz yusof pun khairuddin sudah lama tidak kelihatan.jika sibuk menguruskan majlis perkahwinan sekalipun takkan sampai mengabaikan tuntutan menuntut ilmu.bisik hati jimmy.aah mungkin dia ada di pengajian-pengajian lain. fikir jimmy yang cuba bersangka baik kepada sahabatnya.
Dari kejauhan terlihat kelibat seorang muslimah yang bertudung labuh berwarna putih dan berjubah pink berjalan ayu sambil memegang sepucuk surat.
Betul sangkaanku ini mesti kad undangan perkahwinan,bisik hati jimmy
Assalamualaikum, sapa qistina
Waalaikumusalam, jawap jimmy sampil tersenyum untuk menutupi perasaan sebenarnya.
Surat apa nie? Kad undangan perkahwinan ya? Gurau jimmy sambil mengambil sepucuk sampul surat yang dihulurkan kepadanya
Ada pulak,nie amanah dari akhi khairuddin,katanya dia mahu berikan kepada enta.sebenarnya sudah 2 minggu lebih surat nie berada dengan ana.tetapi akhi khairuddin mahukan surat ini diserahkan pada hari ini,oleh sebab itu ana laksanakan sebagaimana diamanahkan.
Mengapa tidak dia sahaja yang serahkan pada ana? Kenapa perlukan enti sebagai perantara? Soal jimmy sambil membuka sampul surat tersebut.
            Entah la.jawap qistina ringkas
Didalam sampul surat tersebut ada sekeping cek bernilai rm 8000 ringgit dan berserta sekeping surat yang berbunyi;
            Ukhuwah fillah abadan abada.................
Assalamualaikum sahabat kesayanganku akhi jamaluddin a.k.a jimmy
Sesungguhnya perkenalan kita merupakan satu perkara yang terindah buat ana.sebelum ana mulakan ana ingin memohon maaf atas segala salah silap ana terhadap enta.dan mungkin enta akan marahkan ana selepas membaca surat ini.maafkan ana wahai sahabatku,,
Pertamanya ana mulakan dengan firman Allah swt dalam surah ali imran ayat 102 yang bermaksud “Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar takwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.”
Genggamlah islam itu dengan genggaman yang kuat agar ia tidak terlepas dari dirimu,perhiasilah dirimu dengan ilmu dan akhlak yang mulia sahabatku.sesungguhnya kita bertemu,berkasih sayang,suka dan duka,susah dan senang semuanya kerana Allah swt. Oleh itu sahabatku jadikanlah ia satu ilmu kehidupan yang berharga dan bernilai.
Sahabatku jimmy..
Kebelakangan ini ana sering menyendiri,menjauhkan diri,kurang berbicara maafkan ana kerana berperilaku sedemikian.ana sebenarnya tidak mampu untuk menghadapkan wajah murung ini kepada sahabat.ana tidak mahu wajah ini merungsingkan jiwa sahabat.pasti diri akan kusut berfikir jika enta mengatahui apa yang ana hadapi.sesama enta menerima surat ini bermakna ana sedang didalam bilik bedah di hospital.ana sebenarnya menghidapi barah otak pada tahap ketiga dimana pembedahan yang dilakukan mengundang 75% risiko maut.jadi ana sudah bersedia untuk sebarang kemungkinan yang akan terjadi.Cuma harapan ana jagalah agama yang ada dalam diri.dan berserta surat ini ada cek bernilai rm 8000 ringgit hasil jualan novel ana yang diusahakan dahulu.gunakanlah duit itu untuk menyempurnakan separuh daripada agamamu sahabat,menikah lah,berita ana melamar qistina adalah benar,tetapi bukan untuk diri ana tetapi untuk sahabat ana yang sangat ana sayangi iaitu akhi jamaluddin...nikahilah qistina,ana tahu apa hasrat hati enta sejak mula enta mengenali qistina.ana sudah maklumkan hal ini kepada ustaz yusof dan jalannya telah terbuka.kini enta hanya perlu melangkah..selamat berbahagia sahabat...

Yang benar,
khai

KHAIRUDDIN............Ya Allah apa yang dah aku lakukan ini Ya Allah..dia menyayangiku sedangkan aku menyangkakan perkara yang tidak baik terhadapanya.detik jimmy sambil air mata yang seakan-akan tidak dapat dibendung lagi deras membasahi pipinya.
Enjin moto dihidupkan,jimmy terus menuju ke hospital. Sepanjang perjalanan jimmy berdoa agar sahabatnya selamat menjalani pembedahan kerana ingin sekali dikucup dahi sahabatnya itu memohon ampun atas segala salah silapnya.
Ruangan tempat menunggu hospital penuh dengan sanak saudara khairuddin. Terlihat jimmy akan fakaruddin abang kepada khairuddin:
Abang fakar!! Bagaimana keadaan khairuddin?? Soal jimmy sambil menitiskan air mata.
Khairuddin dah tak da jimmy..khairuddin menghembuskan nafas terakhir selepas 15 minit selesai pembedahan..ALLAH swt lebih menyayanginya.kata abang fakaruddin
Ya Allah.....innalillahi wainna ilaihirojiun...khairuddin. abang fakar ana nak tengak jenazah khairuddin
           Mari ikut abang..
Jimmy melangkah lemah menuju kearah sekujur badan yang ditutupi kain putih di dalam bilik.pelahan diselak kain tersebut menampakkan wajah sahabat yang pernah besama suka duka,kini kaku tidak bernyawa..
Lantas saat dahimu kukucup tanda uhkuwah kita akan kekal sehingga ke akhirat..tunggu ana khairuddin..bisik jimmy lemah
                                               -Tamat-

                       




2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...